Allergisch voor geneesmiddelen? Dit zijn 4 belangrijke tips

Medicatie dient je beter te maken. Gelukkig komt het dan ook niet al te vaak voor dat mensen allergisch reageren op een bepaalde stof in medicatie. Toch is het belangrijk om weten wat het is en wat je ertegen te beginnen, want de gevolgen kunnen echt wel ernstig zijn.

Laten we allereerst eens kijken welke geneesmiddelen-allergieën eigenlijk het vaakste voorkomen.

Met kop en schouders steekt de allergie voor penicilline er bovenuit. En da’s lastig, want het is een bestanddeel dat bepaalde bacterieën kan bestrijden. Gelukkig zijn de allergische reacties meestal eerder banaal, met rode plekken op de huid tot een pijnlijk, gezwollen gezicht en tong. Echter, soms kan de reactie heviger zijn en je lichaam in een zogenaamde anafylactische shock gaan. Je wordt dan kortademig en duizelig en kan zelfs bewusteloos geraken. Iets wat je niet mag onderschatten, want het is zelfs levensbedreigend.

Daarnaast zijn er ook andere stoffen, die ongewenste reactie op medicatie in de hand kunnen werken. Denk maar aan bewaarmiddelen en kleurstoffen. In dat geval is het belangrijk om weten dat je hier niet allergisch reageert op het geneesmiddel zelf. Er kan dan gezocht worden naar alternatieven voor je, maar helaas betekent het vaak dat je slecht reageert op een reeks medicatie uit totaal verschillende categorieën.

Hoe kan je er jezelf tegen wapenen?

  • Allereerst speel je best altijd open kaart over de allergie, met zowel je huisarts als apotheker. Op die manier kunnen zij dit in je patiëntendossier vermelden en telkens de afgeleverde medicatie nog eens dubbelchecken op eventuele vergissingen. Op die manier neem je al een belangrijk risico weg.
  • Daarnaast dien je ook zelf het allergeen te vermijden. En dan hebben we het over geneesmiddelen, maar ook cosmetische producten horen daarbij. Afhankelijk van jouw situatie ga je hierbij voor preparaten zonder bewaarmiddelen, toegevoegde kleurstoffen of parfums.
  • Als hulpmiddel raden we je hierbij ten zeerste een speciale allergiepas aan, die je best altijd op zak hebt. Hierop word door je dokter zeer duidelijk vermeld welke stoffen je precies absoluut dient te vermijden. Dat zorgt enerzijds dat jij een geheugensteuntje bij de hand hebt, maar vooral dat anderen hiervan op de hoogte zijn. Bijvoorbeeld in een noodsituatie, waarbij jij het niet kan vertellen.
  • Maar een vergissing ligt in een klein hoekje, dus je kan best ook je voorzorgen nemen. Hierbij moet je kijken naar hoe je lichaam allergisch reageert op verkeerde medicatie. Krijg je jeuk of een rode huid, dan heb je best altijd een antihistamicum zoals Cetrizine bij je in de buurt. Bij heftigere reacties als een opgezwollen luchtpijp of anafylactische shock raden we je een autoinjector met adrenaline aan, zoals de gekende EpiPen. Daarmee kan je jezelf de eerste hulp geven, om nadien de hulpdiensten te verwittigen en verder behandeld te worden.

  • Bloedneus: Wat is het en hoe kom ik er vanaf?

     In de meeste gevallen is een bloedneus, ook wel een neusbloeding genoemd, het gevolg van een gesprongen bloedvaatje in de neus. De oorzaak is dus iets wat gebeurt in de neusholte zelf, niet het omliggende gebied, wat mensen vaak denken.

    Oorzaken

    De binnenkant van de neus is bekleed met een slijmvlies dat heel dun is. Hierdoor lopen allerlei bloedvaatjes die gemakkelijk kapot kunnen gaan. Een aantal van de meest voorkomende oorzaken zijn:

    • Niezen
    • Neuspeuteren
    • Trauma op de neus, zoals een klap
    • Neuspoliepen
    • De neus te hard snuiten, bijvoorbeeld als u verkouden bent

    Ook kan een spontane bloedneus het gevolg zijn van een onderliggende aandoening, dat is heel soms het geval. Denk dan bijvoorbeeld aan een stoornis in de bloedstolling, of (aangeboren) afwijkingen van de bloedvaten in de neus. Ook kunnen bloedarmoede, leukemie of arteriosclerose een rol spelen. Als u bloedverdunners slikt, zijn frequente bloedneuzen een van de bijwerkingen waar u wellicht mee te kampen krijgt.

    Mocht u erg veel last hebben van bloedneuzen, dan is het verstandig om een neus-,keel-, en oorarts in de arm te nemen. Deze kan een nasale endoscopie uitvoeren. Er wordt dan met een klein apparaatje in de neus gekeken of er afwijkingen zijn, zodat de bron van de bloeding bepaald kan worden. Mocht de bloedneus veroorzaakt zijn door trauma op de neus, zoals een klap, dan zal er een röntgenfoto gemaakt worden om te kijken of er verder nog letsel te vinden is.

    Een bloedneus voorkomen

    Als u vaak bloedneuzen hebt, zijn er een aantal dingen die u kunt doen om de bloedneuzen te verminderen en zelfs te voorkomen. Allereerst kunt u het neus snuiten beter beperken of helemaal links laten liggen. Als u verkouden bent, haal dan liever uw neus op. Dit vermindert de druk op de neus en zal daarmee ook de bloedneuzen verminderen.

    Daarnaast is het belangrijk om de lucht in uw huis niet te droog te houden. De droge lucht kan de bloedvaatjes makkelijker doen springen. Iets dat kan helpen tegen droge lucht is bakjes water op de verwarming zetten. Het water zal verdampen en in de licht terecht komen. Hierdoor zal de luchtvochtigheid in huis toenemen.

    Een bloedneus verhelpen

    Mocht u een bloedneus hebben, dan zijn er een aantal dingen die u kunt doen om de die te verhelpen. Ga allereerst zitten en leun iets voorover. Druk zachtjes op de neus, zonder onderbreken. Door de druk vormt zich stolsel op het beschadigde bloedvaatje waardoor het bloeden zal stoppen.

  • Meer energie tijdens de examens

    Wanneer de examenperiode voor de deur staat, is het belangrijk om je lichaam én je hersenen goed te verzorgen. Gezond eten, voldoende nachtrust en genoeg energie maken het studeren al heel wat makkelijker. Lees hieronder verder voor meer tips en tricks. 

    Genoeg en gezond eten/drinken

    • Vermijd zware gerechten en neem 3 lichte maaltijden per dag. Kies tussendoor als snack regelmatig iets lekker en licht zoals een potje yoghurt, een stuk fruit, een vezelkoek. Probeer dus 6 maaltijden per dag te eten, 3 gevarieerde en evenwichtige hoofdmaaltijden en 3 gezonde tussendoortjes. Op die manier blijft je energievoorziening op peil.
    • Suikerrijke voedingsmiddelen, zoals koeken, snoep en suikerrijke repen, dienen zoveel mogelijk vermeden te worden. Dit soort voedingsmiddelen veroorzaakt grote schommelingen van de bloedsuikerspiegel, met dalingen van de suikerspiegel tot gevolg, die op hun beurt het concentratievermogen doen afnemen.
    • Tijdens de blokperiode moeten de hersenen hard werken en vragen ze veel energie om de grijze cellen normaal te laten functioneren. De belangrijkste brandstof voor de hersenen is glucose, dat aangevoerd wordt door koolhydraten.
    • Pepmiddelen zoals koffie of limonades met cafeïne worden eveneens best gemeden. De cafeïne in deze dranken heeft een stimulerend effect, maar te veel cafeïne veroorzaakt slapeloosheid of irritatie.
    • Haal je energie bij voorkeur uit graanproducten zoals bruin of volkorenbrood, muesli of andere ontbijtgranen, havermout, aardappelen, deegwaren en rijst.

    • Drink voldoende water (1,5 liter per dag). Te weinig drinken kan een negatief effect hebben op je fysieke en mentale mogelijkheden.
    Een goede nachtrust en ontbijt
    • 7 à 8 uur slaap en jij en je hersenen kunnen er weer tegenaan. Als je overdag goede maaltijden eet met

      veel zetmeelhoudende producten en niet te veel eiwitten en vetten, zal je 's avonds sneller in slaap vallen. Probeer ook pepmiddelen met cafeïne een paar uur voor je gaat slapen te vermijden

    • Een goed ontbijt is essentieel, zeker de ochtend van je examen. Het is wetenschappelijk bewezen dat de intellectuele prestaties van mensen die niet ontbijten, zwakker zijn dan bij mensen die wel ontbijten. Het ontbijt voert immers een hoeveelheid energie, in de vorm van glucose, aan die de hersenen nodig hebben.

    Ontspanning

    • De beste pauze doorheen het studeren is bewegen! Een rondje gaan joggen, wandelen met de hond, badminton ... Beweging geeft een boost aan zuurstof in je hersenen en aan je concentratievermogen.
    • De ideale ontspanning na een vermoeiende dag studeren is een bad. Ook tussen het studeren is het een goed idee om een bad te nemen in plaats van een douche. Je bent meer ontspannen en je hersenen komen even tot rust.

  • Te veel eten en brandend maagzuur: dit kan je doen

    Het zijn weer die dagen van het jaar: de kerstboom staat versierd in de woonkamer, de lichtjes branden en... er is véél eten en drank. Onze maag, die dat helemaal niet gewend is om zoveel op enkele dagen tijd te moeten verwerken, kan dan reageren met brandend maagzuur. Vervelend, maar je kan het voorkomen. 

    VERGEET DE GROENTJES NIET

    Het is natuurlijk verleidelijk om de hele tijd kroketjes en lekkere stukken vlees op te scheppen tijdens het kerstdiner. Dat mag natuurlijk voor een keertje, maar let erop dat je ook voldoende groenten opschept, zo is het menu alvast wat gevarieerder en krijg je ook de nodige vezels binnen. Daar hebben je maag en darmen deugd van.

    RUSTIG ETEN EN KAUWEN

    Een goed uitgerust kerstdiner heeft niet veel nodig om een soort van schrokpartij te worden. Alles wat op tafel staat, ziet er immers fantastisch lekker uit. Maar voor je maag is het belangrijk om rustig te eten en het voedsel goed te kauwen. Op je gemak eten dus, er is vast genoeg voor iedereen!

    VERMIJD STRESS

    De eindejaarsperiode is helaas ook vaak een stressvolle periode: het is druk, je wordt op veel plaatsen uitgenodigd en er moeten cadeautjes gekocht worden. Probeer je eindejaarsagenda op voorhand goed te plannen om stress op het moment zelf te vermijden. Durf nee zeggen, ook al klinkt een feestje heel aanlokkelijk. Bouw voldoende rust in.

    NIET OVERDRIJVEN MET ALCOHOL

    Er moet uiteraard getoost worden op het nieuwe jaar. En meestal gebeurt dat enthousiast met de nodige alcohol. Niets verkeerds met een goed glaasje, maar probeer je alcohol binnen de perken te houden of goed af te wisselen met water. Je maag zal je alvast dankbaar zijn!

  • Fitness voor je ogen: Want ook jouw ogen hou je maar beter in vorm

    Na een zware werkdag ook soms last van vermoeide ogen? Rood, prikkend en er niet meer gefocust door kunnen kijken? Dan is het allicht tijd om voor een beetje oogfitness! Want jawel, ook je twee kijkers kan je fit houden.

    Het goeie nieuws: vermoeide ogen kunnen zich ook weer herstellen. Je loopt er geen blijvende schade van op. Maar ze zien wel af, die ogen, na een hele dag staren naar een computerscherm bijvoorbeeld. Nog goed nieuws: je kan je ogen trainen. Wij geven je en paar tips om je ogen in de vorm van hun leven te houden!

    DE IDEALE WERKBLIK

    • Je blik moet in een hoek van 0 tot 20 graden naar beneden kijken, waarbij je nek recht blijft.
    • Plaats je scherm op een afstand van 50 tot 70 cm van je ogen.
    • Als je bureau rechtover een muur staat, plaats je scherm dan op zeker twee meter ervan af.
    • Gebruik heldere achtergronden op je scherm.
    • Vermijd te veel lichtbronnen die in de richting van je gezicht staan.

    MOBIELERE OGEN

    • Ga rechtstaan met je voeten uit een beetje uit elkaar, maar wel symmetrisch.
    • Leg een klein balletje met een kleur van de ene hand in de andere en volg met je ogen die beweging.
    • Varieer af en toe in de hoogte van je gooi.
    • Herhaal de oefening vijf tot zes keer.

    ONTSPAN JE OGEN

    • Plaats de palmen van je handen als schelpen voor je ogen.
    • Plaats je vinges zo zodat er geen licht doorkan.
    • Laat je ogen zo één minuut rusten.

    VERMOEIDE OGEN WAKKER MAKEN

    • Ga voor een raam staan en neem een potlood in je hand. Houd het recht, op 15 centimeter van je neus.
    • Focus op het potlood. Je moet het potlood scherp zien en het raam op de achtergrond vaag of dubbel.
    • Stop nu met kijken naar het potlood en focus op het raam. Deze keer zie je het potlood dubbel.
    • Herhaal deze oefening vijf tot zes keer.

    BUREAUTIPS

    • Knipper regelmatig met je ogen
    • Blijf niet langer dan 1 uur je scherm zitten. Loop even enkele minuten rond.
    • Tussen twee taken in kan je even je blik van het scherm afwenden en wegkijken.

  • Dit doet het jo-jo effect met je huid!

    We denken er niet altijd aan, maar gewichtsverandering heeft ook invloed op onze huid… Sterker nog, de huid, de eerste barrière tegen externe invloeden, is een weerspiegeling van onze gezondheid, en iedere snelle gewichtstoename of gewichtsafname heeft ook invloed op onze huid, als gevolg van een drastisch dieet, een groeipiek, een zwangerschap of grote stress.

    Onder de secundaire effecten als gevolg van een belangrijk dieet, ondervindt men de verslapping van de huid. De huid beschikt over mogelijkheden om zich aan te passen aan onze groei en aan “normale” balansschommelingen. Maar het verliezen van veel gewicht in een korte tijd (meer dan 1 kg per week) plaatst de natuurlijke elasticiteit van onze huid onder spanning, die zich dan niet meer kan aanpassen aan onze nieuwe vormen - met name ter hoogte van de armen, buik en romp. De huid wordt dan uitgerekt, en meer of minder belangrijke striemen verschijnen. Omgekeerd kunnen striemen ook verschijnen bij een gewichtstoename, zoals bij hardnekkige cellulitisgebieden.

    Wanneer de huid zich verbreedt tijdens een dieet, kunnen er ook vroegtijdige rimpels op de wangen optreden. Op een meer “diepgaande” manier, weerspiegelt de huid ook hoe we ons van binnen voelen. Drastische diëten kunnen voedingstekorten genereren. Een evenwichtige voeding moet de nodige sporenelementen en vitamines bevatten - of als onderdeel van een streng dieet, kan een gebrek aan antioxidanten en vitamine A en B de huid droger, gevoeliger, brozer maken. De tekorten kunnen ook gevolgen hebben voor andere delen van het lichaam: de nagels kunnen broos worden, en de haren kunnen met mondjesmaat uitvallen.

    Voorkomen en genezen

    Het komt erop neer dat voor extreme gevallen, enkel reconstructieve chirurgie een belangrijke verslapping van de huid kan overwinnen. Het is echter belangrijk om te weten dat u de schade wel kunt beperken door het volgen van een paar eenvoudige tips:

    1. In het geval van een dieet, geef de voorkeur aan een geleidelijk gewichtsverlies, niet te abrupt en zorg voor een opname van voldoende eiwitten, dit is goed voor de algemene tonus.
    2. Hydratatie is heel belangrijk om uw huid gevoed en soepel te houden. Kies een goede bodycream en gebruik deze dagelijks met zorg, zowel tijdens als na uw dieet. Sommige crèmes zijn op basis van cafeïne en hebben een verstevigend effect. Vergeet uw gezicht niet: een dagelijkse gebruik van een dag- en nachtcrème kan het ontstaan ​​van rimpels vertragen en de verslapping van de huid tegengaan.
    3. Scrub uzelf ook regelmatig : een scrub één of twee keer per week verwijdert de dode huidcellen. Het is ook bewezen dat zeewaterbaden bijzonder gunstig waren om de huid te verstevigen, zoals de afwisselende baden van koud en warm water.
    4. Uw huid beschermen wordt vooral belangrijk in de zon: kies een voldoende hoge mate van bescherming en wrijf u royaal in met zonnebrandcrème - het zich onbeschermd blootstellen zorgt voor vroegtijdige veroudering van de huid! Let vooral op indien u vlekken, striemen of recente acne-littekens heeft: ze zouden onuitwisbaar kunnen worden na blootstelling aan zonlicht.

    Tot slot, denk eraan dat een mooie huid begint van binnenuit: rook niet, hydrateer u elke dag voldoende en hou u aan een dieet rijk aan vetzuren (te vinden in vette vis, koolzaad- en lijnolie, noten, eieren ...).

  • Waarom hangt ons voedingspatroon samen met onze gemoedstoestand?

    Herkenbaar voor velen onder ons: je bent triestig of slechtgezind en je eet meer én ongezonder. Emotioneel eten heet dat dan. Maar bestaat het echt? Is er een verband tussen hoe en wat we eten en hoe we ons voelen? En wat kan je ertegen doen?

    Een slechte dag gehad op het werk, ruzie met je lief of een vriend of vriendin of gewoon: je niet lekker in je vel voelen. Velen onder ons grijpen dan naar eten. Als troost. En vaak zijn dat geen groentjes waar we ons dan mee volsteken, maar wel snoepgoed, koeken of vettige snacks. Vraag je je af of jij ook een emotionele eter bent? Stel je dan even onderstaande vragen.

    • Als je stress ervaart, eet je dan meer?
    • Als je jezelf wil kalmeren of een bepaald negatief gevoel wil tegengaan, eet je dan om je beter te voelen?
    • Beloon je jezelf soms met eten?
    • Heb je soms het gevoel dat voeding je ‘overvalt’, dat je er weinig controle over hebt?

    Antwoord je hier vaak met ‘ja’ op, dan is eet je allicht emotioneel en niet per se uit een echt hongergevoel.

    WAAROM EET JE EMOTIONEEL EN WAT DOE JE ERAAN?

    Er zijn tal van redenen waarom mensen emotioneel gaan eten. Spontaan denk je nu allicht aan negatieve emoties die gecompenseerd moeten worden, maar het kan evengoed voortvloeien vanuit positieve gevoelens: beloning. Dit zijn de meest voorkomende redenen waarom mensen naar ongezonde of een teveel aan eten grijpen op bepaalde emotionele momenten:

    STRESS

    Drukte en een leven dat er elke dag in al zijn drukte weer hetzelfde uitziet, kan ervoor zorgen dat eten net een soort climax van de dag wordt. Je grijpt dan naar een zak chips, een pak frieten of een reep chocolade.

    Wat kan je doen?

    In dit geval is het zaak om vooral iets aan de stress en het gebrek aan vernieuwing in je dagdagelijkse leven te doen. Misschien is het tijd voor een nieuwe hobby of, drastischer zelfs, een nieuwe job?

    VERVELING

    Je hebt niks om handen en even geen doel voor ogen. Verveling! Dan is eten iets leuks om te doen, waar je niet bij hoeft na te denken en toch van geniet. Een valkuil voor vele emotionele eters.

    Wat kan je doen?

    Probeer jezelf op een andere manier af te leiden of de verveling tegen te gaan door een ommetje te lopen buiten of even een bezoekje te brengen aan vrienden.

    ONVERWERKTE EMOTIES

    Als je tijdelijk last hebt van heftige emoties omdat er op dat moment in je leven iets veranderde of je iets overkwam, is naar eten grijpen gemakkelijk en vooral: troostend. Maar oplossingen op lange termijn biedt eten niet.

    Wat kan je doen?

    Ga dus op zoek naar de oorzaak van je gevoelens en pak die aan. Desnoods met (professionele) hulp van buitenaf.