Insectenbeet? Zo reken je af met de jeuk!

Hoge temperaturen en een stralend zonnetje, de zomer is in het land! Jammer genoeg betekent dit ook een overdaad aan insecten die maar al te graag hun sporen nalaten op je lichaam. En wat komt er hand in hand met insectenbeten? Ongelooflijk veel jeuk! Maar geen nood, wij hebben hier enkele hulpmiddelen verzameld om je te verlossen van al die kriebels.

  • Essentiële oliën

Lavendelolie, tea tree, kokosolie ... enzovoort verzachten de jeuk en zwelling van insectenbeten. Tea tree heeft bijvoorbeeld naast een verzachtend ook een antibacterieel effect, wat eventuele infecties kan tegengaan. Probeer deze oliën wel niet te veel te smeren, want dat kan leiden tot irritaties.

  • Basilicum

Duik in je kruidentuin, want basilicum heeft ook een verrassend ontstekingswerend effect. Als je een blaadje basilicum op de beet legt, zal de zwelling van de beet in een mum van tijd minderen. Ook tegen de geur van het kruid zijn muggen niet opgewassen, dus zeg maar dag tegen die extra muggenbeten!

  • Citroen - en limoensap

Enkele druppeltjes citroen - of limoensap op je beet en hupsakee, de jeuk is verdwenen! Het sap van deze vruchten heeft antibacteriële eigenschappen en werkt dus heel goed tegen dat jeukende gevoel. Opgelet: Gebruik deze hulpmethode niet als je buiten loopt, want de combinatie van de zuren en de zon kan wel eens brandwonden veroorzaken.

  • Aloë Vera-gel

Deze gel werkt ontstekingswerend en vermindert de bultjes op je huid. Een beetje gel op de beet kan al voor een groot verschil zorgen, bewaar de gel in de ijskast voor een beter resultaat.

  • Zalven op basis van cortisone

De strafste remedie tegen die vervelende insectenbeten zijn zalven op basis van cortisone. Maar gebruik deze zalven enkel na advies van je huisarts. Deze zalfjes zijn ook kindvriendelijk, ze mogen gebruikt worden vanaf de leeftijd van 3 jaar.

Als je insectenbeten blijven jeuken en opwellen, dan neem je beter extra anti-jeukpillen in op basis van een antihistaminicum. Wil je eerder producten gebruiken op basis van natuurlijke bestanddelen? Dan kan je bijvoorbeeld kiezen voor utriflor van VSM. Deze kunnen zelfs gebruikt worden voor baby's.

  • Wat te doen tegen pijnlijke borsten?

    Elke vrouw wordt er wel eens mee geconfronteerd: pijnlijke borsten. Tijdens je menstruatie kan deze pijn terugkeren en voor heel wat ongemak zorgen.

    Wat is de oorzaak?

    Je borsten zijn dan extreem gevoelig en kunnen je afleiden van je dagelijkse activiteiten. Maar wat veroorzaakt deze pijn? Hormonen. Wanneer je menstrueert, is je lichaam een vat vol hormonen. Er vinden voortdurend schommelingen plaats en deze zorgen voor die helse pijn in je borsten.

    De pijn die zich dan voordoet, zit vaak in het buitenste deel van je borsten rondom de tepel. Wanneer dit bij jou vaak terugkomt tijdens je menstruatiecyclus, is er in principe geen reden om je zorgen te maken. Maar als je last begint te krijgen wanneer je niet menstrueert, is het een goed idee om symptomen op te schrijven. Nadien kan je met je bevindingen naar een arts om zijn advies te raadplegen. Je hoeft je niet meteen zorgen te maken, maar extra voorzichtigheid kan nooit geen kwaad.

    Andere mogelijke oorzaken

    De menstruatiecyclus is de meest voorkomende oorzaak van pijnlijke borsten, maar het kan ook te maken hebben met andere omstandigheden:

    • Te grote borsten kunnen voor lichamelijke klachten zorgen
    • Stress kan ook effect hebben op je boezem
    • Zelfs de weersomstandigheden kunnen bepalen of je al dan niet gevoelige borsten hebt
    • Een té strakke beha verhoogt de temperatuur van het borstweefsel en daardoor kunnen afvalstoffen zich daar ophopen.
    • ...

    Wat kan je doen tegen de pijn?

    Gelukkig kun je de pijn verlichten op heel wat manieren. Tijdens je menstruatie raak je het best je borsten niet te veel aan en vermijd je alle soorten druk. Ook je boezem warm houden is een must om de pijn te verzachten. Tenslotte kun je een stevige sportbeha dragen of een pijnstiller nemen. Het komt er dus op neer dat je je boezem rust moet gunnen.

    Je kan ook kiezen voor verzachtende oliën om van de pijn af te geraken. Het meest aanbevolen hulpmiddel is Teunisbloemolie (Primrose oil). Voor de juiste instructies kan je bij de plaatselijke apotheek terecht.

  • Lage rugpijn: wat ertegen te beginnen?

    Een hevige of eerder zeurende pijn in je boven- of onderrug. En soms nog wat nekklachten erbovenop. Heel wat volwassenen kampen ermee. Gelukkig gaat het in de meeste gevallen vrij snel over. Maar hoe? En vooral ook: hoe voorkom je het?

    DE MEESTE RUGKLACHTEN HEBBEN EEN ONBEKENDE OORZAAK

    In ongeveer een vijftal procent van de gevallen is de oorzaak specifiek te achterhalen. In deze gevallen gaat het dan om ziektes waar serieuzere behandeling noodzakelijk is. Denk maar aan een letsel van je spieren of pezen. Het kan ook om een beschadiging van de tussenwervelschijven gaan, wat je vast beter kent als een hernia. In uitzonderlijke gevallen kan het zelfs om de ziekte van Bechterew of een tumor gaan.

    Bij het overgrote deel van de rugproblemen vinden dokters echter geen specifieke boosdoener. Dat hoeft ook niet echt een probleem te zijn, aangezien de behandeling in deze gevallen vrij gelijkaardig is. Geen paniek dus, als je arts je vertelt dat verdere tests geen nut hebben. Je kan wel degelijk goed geholpen worden.

    HOE HERKEN JE HET?

    Wat vooral opvalt is de zeurende pijn, die bij momenten ook hevig kan zijn. Je merkt dat beweging de zaak verergert en rust je goed doet. In het bijzonder zaken optillen doet ontzettend pijn.

    Bovendien kan de pijn uitstralen naar de dijen, de billen en zelfs de bovenbenen. Een stijve rug bij het wakker worden is ook een duidelijk signaal.

    WANNEER TREK JE RICHTING DOKTER?

    In heel wat gevallen gaat de pijn na maximaal enkele dagen vanzelf over. Een bezoek aan je arts is dan niet nodig. Neem een pijnstiller om het leed te verzachten, maar check na maximaal enkele dagen of je terug zonder kunt. Begin eerder met medicatie op basis van paracetamol, alvorens te grijpen naar ontstekingsremmers à la ibuprofen.

    Van zodra je minstens een van de volgende alarmbellen hoort afgaan, ga je beter zo snel mogelijk langs bij de huisdokter:

    - Na een week is je rugpijn niet verminderd.

    - Je hebt ook rugpijn wanneer je niet beweegt. Je wordt er bijvoorbeeld ook wakker van.

    - Je merkt tintelingen of gevoelloosheid in je benen. Of zelfs pijn tot in je tenen.

    - Je kan niet meer zo goed plassen. Of je hebt net te kampen met urineverlies.

    Bovendien is het ook altijd raadzaam om direct bij de dokter te passeren, als je ouder bent dan 55 jaar of wanneer de pijn begon na een ongeval.

    HOE LOS JE HET OP?

    Hoewel je merkt dat beweging pijn doet, is het belangrijk om te blijven bewegen. Denk aan het gezegde dat rust roest!

    Wat wij je aanraden, is om verschillende zaken te combineren. Dit verhoogt de kans op slagen:

    - Sluit je niet op. Blijven actief en doe je gewone dagdagelijkse taken. Wat wel belangrijk is, is om jezelf niet te overbelasten. Hef dus bijvoorbeeld geen bierkratten. Een toptip is om tijdens de middagpauze eens een blokje rond te lopen. Als je te weinig beweegt, zullen je spieren verslappen en dreig je chronische rugpijn te krijgen.

    - Maak het warm. Het is aangenaam en kan geen kwaad. Leg een warm kompres op je rug of neem een heter bad.

    Wat we je ten zeerste afraden is het dragen van een korset of een laserbehandeling.

    EN BETER NOG: HOE VOORKOM JE HET?

    Zeker als je al iets meer jaren op de teller hebt staan, is het aan te raden spaarzaam en voorzichtig met die rug om te springen. Maar ook op jongere leeftijd kan je best preventief opletten. Vermijd dan ook volgende zaken:

    - Het te vaak optillen van zware gewichten.

    - Teveel zitten en te weinig bewegen, bijvoorbeeld door een kantoorjob.

    - Te veel wegen, aangezien je zo extra gewicht moet meezeulen.

    - Te stevig sporten, zonder jezelf uit te rekken op het einde.

  • Is een glutenvrij dieet nu echt gezond? 

    Er is de laatste tijd heel wat om te doen: glutenintolerantie. Meer en meer mensen, ook wie niét per se intolerant is aan gluten, volgen een glutenvrij dieet. Want dat zou gezond zijn. Maar is dat ook echt zo? Wat is er nu van aan? En hoe weet je of jij of je kinderen glutenintolerant zijn? Een zelftest kan al een indicatie geven.

    Maar eerst en vooral: wat is glutenintolerantie of coeliakie eigenlijk?

    Het is een chronische auto-immuunziekte, veroorzaakt omdat iemand overgevoelig is voor gluten. Gluten zijn een groot onderdeel van de eiwitten in granen: tarwel, rogge, gerst, spelt en kamut. Banaal eten als brood, koeken en pasta bevatten gluten. Mensen met een glutenintolerantie krijgen verschillende buikklachten na het eten van gluten, omdat die de binnenkant van de dunne darm beschadigen. Bij ernstige beschadiging kunnen bepaalde voedingsstoffen zelfs niet meer goed opgenomen worden.

    Is een glutenvrij dieet nu gezond of niet?

    Daar gaat natuurlijk de hele discussie om. Het spreekt voor zicht dat mensen die met een glutenintolerantie kampen weinig andere keuze hebben dan glutenvrij te eten. Maar hoe zit het met mensen die niet meteen last ondervinden? Is een glutenvrij dieet ook voor hen gezonder?

    Een groot misverstand is bijvoorbeeld dat je van een glutenvrij dieet zou vermageren. Mensen die glutenvrij eten, hebben meer fruit en groenten op het menu staan, zeker wel, maar de alternatieven die ze moeten kopen bevatten vaak meer vetten, bewaarmiddelen en ook calorieën. Een onbegeleid glutenvrij dieet kan ook tot ijzer-, zink- en vitaminetekorten leiden. Voedingsdeskundigen raden een glutenvrij dieet vaak af voor mensen die niet intolerant zijn. Een normaal uitgebalanceerd dieet is voor een gezonde persoon nog steeds de beste optie. En wil je toch een paar kilo’s kwijt? Schrap dan enkele dagen per week koolhydraten en suikers van het menu. Gluten mag je gewoon blijven eten.

  • Scheelzien bij kinderen, hoe pak je het aan?

    Red de ogen van je kinderen en voorkom strabisme of scheelzien. Deze oogaandoening komt ongeveer bij 4% van de kinderen voor. Het oogt niet alleen onaantrekkelijk, maar het kan ook slechtziendheid veroorzaken. 

    Wat is strabisme?

    Strabisme is een oogaandoening waarbij de ogen van je kind niet correct zijn uitgelijnd en in verschillende richtingen wijzen, beter bekend als scheelzien. Een oog kan recht vooruit kijken, terwijl de andere naar binnen, buiten, boven of beneden wijst.

    Op welke leeftijd testen op strabisme?

    Liefst zo vroeg mogelijk. Pak je het probleem aan voor 4 maanden en is er sprake van vroegtijdig scheelzien bij je kind? Dan is de aandoening meestal blijvend én ernstig. Het blijft zeker niet onopgemerkt en vereist dringend een bezoek aan de oogarts. Tot 4 maanden oud kan er nog sprake zijn van een voorbijgaande motorische incoördinatie. Vanaf 4 maanden controleer je best regelmatig het oogevenwicht van je baby. Elke vorm van scheelzien is een reden tot ongerustheid, ook al is het slechts lichtjes of niet permanent. Kinderen die te vroeg geboren zijn, kampen met een neonataal probleem of van wie de ouders vroeger strabisme hadden, ook wel 'risicokinderen' genoemd, moeten systematisch voor hun eerste verjaardag onderzocht worden door een oogarts. Als er geen diagnostische aanwijzing is, moet dit oogonderzoek uiterlijk gebeuren voor de tweede verjaardag.

    Wie moet je contacteren bij ongerustheid?

    Bij de minste ongerustheid kan je advies vragen aan een oogarts en zo snel mogelijk een afspraak maken. Zo niet, wend je dan tot een orthoptist, die je later zal doorverwijzen naar een oogarts, afhankelijk van de ernstigheid van het probleem.